Tuesday, April 30, 2013

TUDUNG...

   "Saya tak pakai tudung pon tak semestinya saya ni jahat kan. Tuh, ada org yang pakai tudung tu wat jahat, mengumpat sana sini, caci org, POYO. Jadi tak salahkan klu saya x pkai tudung tapi still wat bende2 baik, still solat dll kan?"
Klu org pompuan tanya camni nok jawab guane boh? hahaha. camne nak tegor? klu kasar dia akan lari drp Islam. so...?

    Baiklah pertama skali, aurat wanita ini bukan sahaja pda tudungnya tapi pada keseluruhan tubuhnya kecuali tapak tangan dan muka. Hukumnya menutupnya ialah WAJIB. Tpi klu kita tengok fesyen2 zaman sekarang nih, kononnya digelar islamik tpi pada dasarnya masih tidak melepasi garisan syariat menutup aurat. sebagai contoh, tudung. Ada sesetengah jenis tudung yang hamba tengok skarang nih singkat gler. Ingatlah, tudung atau hijab yg wajib dipakai oleh kaum hawa hendaklah labuh hingga dapat menutup dada dan longgar. Ingat! Longgar bukannya ketat. Pakaian pula perlulah longgar dan jangan ketat sehingga menampakkan bentuk tubuhnya. Satu lagi, hamba ada tengok sekarang nih trend wanita yang memakai baju lengan pendek tapi memakai handsock yang panjang tuh... daripada ilmu yang hamba ada, handsock itu ketat dan menampakkan bentuk lengan kaum wanita jadi masih lagi tidak melepasi tuntutan syarak dari segi definisi menutup aurat. Baiklah mungkin ada sesetengah pembaca yg tertanya tanya, susahnya jdik perempuan ye...kna tutup sana sini. Setiap apa yg Allah suruh kita wat tuh ada la sebab musababnya. Pada zaman sekarang kita dpt lihat kegiatan sosial semakin berleluasa, bila dapat baby x sah, mulalah pompuan nak salahkan laki. laki xgna la apala. Tapi ingatlah bahawa sebab pertamanya adalah pompuan tidak menutup aurat dgn sempurna. Sudah menjadi lumrah lelaki ini makhluk yang tertarik kpada wanita, jadi bgi lelaki yang hatinya sakit akan mudahlah syaitan menggodanya melalui wanita2 yang mendedahkan tubuhnya sana sini. Sesungguhnya wanita yang menutup aurat ini akan mudah dikenali. Maka jika auratnya dibuka sewenang wenangnya, maka secara tidak langsung akan mudah merangsang lelaki .
 surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orng mukmin, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) allah adalah maha pengampun lagi maha penyayang.

    Baiklah, hamba sudah menerangkan serba sedikit hal berkaitan aurat, jika pembaca ingin mengetahui lebih lanjut inshaallah akan hamba postkan di entry akan datang :) Kita kembali kepada persoalan yg pertama tdi, apa yang kita nak jawab (perenggan pertama). Jawapannya, tidak semestinya wanita yang pakai tudung tu tidak berdosa. Dari aspek pakai tudung (menutup aurat tu pon klau sempurna) dia sudah tidak akan menanggung dosa aurat. Dosa aurat sudah tiada tapi dosa lain masih ada. Tetapi bagi saudara yang tidak menutup aurat pula, dosa tutup aurat kna tanggung dosa lain2 pula kna tanggung jugak. banyak tu bro... Klau orang tu sudah menutup aurat tapi masih tidak mengubahnya untuk menjadi manusia yang lebih baik, maksudnya ada sumting wrong dgn agamanya. Dia akan menjadi fitnah atau pendusta pada agamanya (bab pendusta kepada agama nih akan hamba postkan di post yg akan dtg ye) Kesimpulannya saudari pilihlah sendiri, adakah mampu untuk menanggung dosa tidak tutup aurat dan lain2? ke nak try panas api neraka... bak kata Ustaz Azhar Idrus: "klu mu nak rse api neraka, cbe mu celup muke mu dlm minyak panas yang menggelegak 5 minit, tengok guane muke mu jadik" (lebih kurangla hamba rase) Tu bru api dunia bro hehe.

   Dan satu lagi, mungkin ada org yg x tutup aurat tu lebih baik drp org yg tutup aurat tapi ingatlah sesungguhnya org yang tidak tutup aurat tuh jahat dengan Allah s.w.t. Sape2 yang menolak suruhan Allah, wat pulak laranganNya, dialah musuh Allah. Jahat dgn Allah dan hukumnya dosa masuk nerakalah bro...

    Akhir sekali, teguran kpd diri hamba dan juga pembaca, klau kita sudah menutup aurat dgn sempurna tu, jagalah peribadi kita sebagai Islam yg baik. Tunjuk teladan yang baik dgn niat agar org lain akan ikut juga merupakan kerja dakwah. Janganlah kita menjadi fitnah kpd agama kita.

                                   SELAMAT BERAMAL (SMILE ITS SUNNAH)

No comments:

Post a Comment